22221

Biogas is de grondstof voor het te leveren GroenGas.
De samenstelling van Biogas varieert , het is afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte grondstoffen.
Naast de brandbare stof Methaan bevat het ook waterdamp en nog een restfractie ammoniak, organische vetzuren en siloxanen, waterstofgas (H2) en waterstofsulfide (H2S).
Het Methaangehalte varieert tussen de 50 en 60%. De rest is hoofdzakelijk CO2.


Aangezien de eigenaar van de vergister in Nieuwolda/Oostwold ook mesthandelaar is verkoopt hij liever de hoogwaardige grondstoffen dan ze in zijn eigen vergister te gebruiken.
De aanvoer van de grondstoffen gebeurt met vrachtwagens die op diesel rijden en ook extra stikstof, CO2 en fijnstof uit stoten.
De afvoer van de afvalstoffen gebeurt met vrachtwagens die op diesel rijden en ook weer stikstof, CO2 en fijnstof uit stoten.
De claim dat bij Biovergisting minder schadelijke stoffen worden uitgestoten moet met een flinke korrel zout genomen worden.
Groen gas uit Biogas bevat 50/0,8 (CO2)X 81,2/50 (Methaan) = 101,5 keer (10150%) meer CO2 dan Aardgas. Daar komt de uitstoot door transport nog bij.


Gewoon, grijs, Aardgas uit Slochteren bevat 0.8% CO2. En 81% Methaan, de brandbare stof.

Om Biogas op te waarderen naar Groengas met eenzelfde Methaan gehalte (en dus calorische waarde) als Gronings Aardgas is bijna 2 keer zoveel Biogas nodig dus. (81,2%/50%)

Maar niet alleen de calorische waarde is belangrijk, net zo belangrijk zijn de verbrandingseigenschappen , ook wel de wobbe-index genoemd.
"Een brander die is afgesteld voor een bepaald brandstofgas, zal bij omschakeling naar een andere gassamenstelling zijn thermisch vermogen slechts behouden als de Wobbe-index van het gas niet te veel verandert.
Bij een te grote afwijking in Wobbe-index zal de brander niet goed meer functioneren, en moet hij opnieuw worden afgesteld.
In de praktijk wordt een schommeling van 5% nog aanvaardbaar geacht (uiteraard zijn er nog andere factoren waar men rekening mee moet houden zoals vlamtemperatuur, zwavelgehalte enz.). "


De BioGasProjectGroep denkt hier veel te makkelijk over, mengt gas (ook Waterstof) naar beschikbaarheid en denkt niet na over de gevolgen.
Zo is de combinatie van waterdamp (Dauwpunt) en resten Ammoniak en H2S sterk corrosief en zal de levensduur van Uw CV-ketel niet ten goede komen.
Enexis, de huidige gastransporteur, krijgt momenteel het gas van de Gasunie. Het gas is gereinigd (ook al bij de NAM die het uit de grond haalt) als het bij Enexis aankomt.
Bij de Gasunie en de NAM staat voor miljoenen aan apparatuur om het Aardgas te reinigen en op specificatie te brengen.
Ook zorgt een klein legertje van Technici voor de juiste werking van deze apparatuur.
De kosten van deze organisatie overschrijdt vele keren de totale omzet van de Biovergister. Laat staan het budget voor de kwaliteitscontrole.
De Biovergister kan dus nooit dezelfde kwaliteitscontrole garanderen als de organisatie die bij de NAM en Gasunie de kwaliteit bewaakt.
Het is ook een slager die zijn eigen vlees keurt.
Fiets of wandel een keer een rondje om een willekeurige kippenfokkerij en zie daar wat het gevolg is van een ondernemer die zelf zijn overlast in de gaten mag houden bij gebrek aan een daadkrachtige overheid.
Of Enexis ervaring heeft met deze vorm van kwaliteitscontrole is onbekend. Binnen Enexis weet niemand wie zich bezig houdt met het Nieuwborgen BioGasProject.
Of en hoe de BioGasProjectGroep technische mogelijkheden en vooral de onmogelijkheden afstemt met oa Enexis is de vraag.
Vragen die al vele malen door ons gesteld zijn maar onbeantwoord zijn gebleven.


De Hr van 't Land mag graag verkondigen "Weet U wel dat er al 0,5% Biogas bij het huidige Aardgas bijgemengd wordt"?
Maar is er geen verschil tussen 100% Biogas/Groengas (in de zomer)) en 0,5%?
Wist de Hr van 't Land dat voor kort er wel 5% Ethanol bij de benzine bijgemengd werd?
Dat dat percentage sinds eind 2019 10% Ethanol is geworden?
En dat je nu bij leverancier van je auto al moet navragen of je auto geschikt is voor bijmenging van 10% Ethanol.
Vlgs de redenering van Hr van 't Land zou Uw auto zonder meer geschikt zijn voor gebruik van 100% Ethanol.
Klopt dat wel?


Over het gevaar van het bijmengen van Waterstof zie (HIER).

Reacties

Populaire posts van deze blog

656368

801333

32809